iimpann

Direktlänk till inlägg 5 juni 2014

Dyslexi

Av Ida Rönnberg - 5 juni 2014 18:48

Jag har dyslexi, några kanske vet det och andra inte. Jag fick reda på det för mindre än ett år sen, men jag har ju haft det hela livet så klart. Jag har aldrig tänkt på nå sånt, jag trodde jag bara var skit dålig på att skriva, att jag läste långsamt, att jag hade helt enkelt svårt för vissa saker. Mårr jag dåligt av de? Nej, har aldrig gjor och kommer aldrig att göra det. Visst jag har mina utfall då och då när jag inte kan stava vissa ord. Men jag hade tydligen ett bra minne som gjorde att jag kom ihåg hur det stavades allting... Och det kom en data på. Om jag ska förklara hur det känns ibland när man har en dålig dag (jag har sämre och bättre dagar.) så är det som att jag är fast lindad runt ett träd och ska försöka springa där ifrån... alltså omöjligt. Men jag har min familj och kompisar som alltid har hjälp mig. Speciellt min mamma, som har gått igenom allt med mig.


För er som inte vet vad dysslexi är så är det skriv och lässvårigheter, alla har olika grader i dyslexi och allt sätts i siffror 1 är sämst 5 är du normal eller där du ska ligga och 9 är du begovad. I skrivning och stavning har jag 1 som är olindrig och i läsning har jag 3 tror jag att det var som är lindrig. I läsning har jag så pass högt för att jag fortsätter att läsa även om jag har svårt. Gahh det låter som jag har världens sjukdom, men jag skriver detta för att jag tycker att ingen borde skämmas över att ha det och om man är sämre på nånting är man bättre på nånting.


Mång dyslexier, dyslektier... (vet inte hur det stavas :P) slutar ofta med att läsa och skriva, nu när det finns så pass bra hjälpmedier, men jag slutar inte! Jag vill inte tappa den förmågan att kunna läsa och skriva, jag gillar det och det är därför jag gör det. Visst är det skönt att ha min mac som jag har haft nu i skolan vissa dagar, medans andra dagar vill jag bara skriva. Det beror på mina bättre och sämre dagar. Jag hoppas att ingen skäms över att ha detta eller att ingen säms över nåt annat, då blir det till ens svaghet, vänd det till någt possitiv ovh hitta styrkor för det har vi alla.

 

 
 
Daniel

Daniel

21 juli 2014 21:54

Fin blogg!
Jag har också läs och skrivsvårigheter. Har aldrig kollat om jag har dyslexi men tror nog att det finns en släng av det hos mig.
När jag var yngre hade jag väldigt svårt att läsa och skriva men har lärt upp mig själv ganska bra. Läsning är det svåraste. Läser ofta samma mening flera gånger om ett ovanligt eller konstigt ord finns med. Läser mer med minnet än vad som egentligen står, dvs vad ja tror att det ska stå.
Google är väldigt bra när man ska skriva på nätet om man är osäker på stavningar och hjälper mig mycket.

Oj nu blev det mycket. Skulle bara säga att bloggen var fin.
Ha en bra kväll!

http://danneking.bloggplatsen.se

Ida Rönnberg

22 juli 2014 00:47

Haha det är lugnt och tack så mycket!

Det är skönt att höra att det inte är bara jag som använder Google som hjälpreda ibland. Jag förstår verkligen allt du skriver, den känns nästa som du beskriver mig, haha. Så jag förstår det här med läsningen och allt, men det är därför jag vill att man ska fortsätta att läsa så man inte tappar det helt, jag läser massa böcker och det har verkligen hjälpt mig. Det är kul att du tog dig tiden att skriva till mig!

Ha en bra ¨kväll¨ du med :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ida Rönnberg - 9 augusti 2014 01:53


Hej! Ska sova nu men ville bara skriva av mig lite, hade skit kul i Stockholm var lyckat ska dit i höst igen med min kompis. Min mamma och pappa var på Åland och då trampade hon på nånting som gjorde att hon vred till knät, dem åkte till akuten och ...

Av Ida Rönnberg - 29 juli 2014 13:00

Köpte inte mycket men som vanligt hittar jag alltid något     Pudret och foundationen köpte jag på Åland, tänkte inte på att vi skulle till Stockholm men jag är sjukt nöjd över dem! Pudret måste man förbättra på några gånger under dagen man ann...

Av Ida Rönnberg - 28 juli 2014 16:11


Yeeeey! Stockholm imorgon! Jag är så peppad som man kan bli och det ska bli så himla kul, det blir jag, mamma, pappa och min kompis. En riktig mysig dag hoppas jag på. Just nu sitter jag vi dator och är halft vid liv. Sover inte så bra på nätterna,...

Av Ida Rönnberg - 28 juli 2014 15:40

     Jag börjar med att ta min concealer och täcka   Detta är faktiskt mitt ända blush!   Bästa sättet för parfekt contour (om det stavas så haha ;))     Sen använder jag bara en liten bas för att jag vill se lite piggare ut och jag ...

Av Ida Rönnberg - 23 juli 2014 23:53


    

Vad kul att just du hittade hit! Jag heter Ida och som ni ser på bilden har jag en katt och han heter Zigge :)
Jag är lite allmänt konstig och jag älskar att sitta ner och rita. Jag är 16 år och det betyder att jag ska snart börja på gymnasium. På min blogg kan du läsa om allt! Men vad ska jag göra för att få just dig att stanna kvar och läsa min blogg? Det får du själv bestämma om du vill stanna kvar och läsa allt ifrån min dyslexi till vad jag har ritat, sen gillar jag också att skriva om kläder och smink. Men jag hoppas på att min lilla blogg får dig att le :)

Mycket stav fel?

Ja det kan vara för att jag har dyslexi. Och det är att man har svårt med stavning och läsning.

       

fråga mig!

11 besvarade frågor

Har du frågor?

Har du funderingar eller vill du bara veta något så kan du maila mig till

impanzzz@hotmail.com

Omröstning

Vad vill du se mer av i bloggen??
 Bilder/kort
 Om mig
 Ritat
 Outfit
 Pyssel
 Shopping
 Om min vardag
 Annat

nått du vill se mer av :D? (kategorier)

Arkiv

Cow Print Pointer

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards